Hírek,  Tech

Önvezető autók az Egyesült Királyságban 2027-től, de az Uber már most bevetésre kész

Az Uber bejelentette, hogy készen áll arra, hogy megkezdje a sofőr nélküli taxik üzemeltetését az Egyesült Királyságban, azonban a kormány elhalasztotta a teljesen önvezető járművek jóváhagyásának várható időpontját. A korábbi kormányzat szerint 2026-ra már az utakon lehettek volna az ilyen autók, de a jelenlegi kormány úgy véli, hogy ez inkább 2027 második felében fog bekövetkezni. Jelenleg már engedélyezett az önvezető technológia korlátozott alkalmazása az Egyesült Királyság útjain, de a szabályozások szerint mindig emberi sofőrnek kell a volán mögött ülnie és felelősséget vállalnia a járműért, még akkor is, ha automatizált technológiát használnak.

Míg több vállalat már fejlettebb technológiát próbál ki brit utcákon, az Uber mobilitási részlegének alelnöke, Andrew Macdonald, akivel együtt utaztam London központjában, megerősítette, hogy az Uber készen áll a robottaxik bevezetésére, amint a jogszabályi környezet lehetővé teszi ezt. Az Uber 18 automatizált autótechnológiával foglalkozó céggel dolgozik együtt, köztük a brit Wayve céggel is. Az Egyesült Államokban már több cég kínál robottaxikat, és ezek már az utakon vannak Kínában, az Egyesült Arab Emírségekben és Szingapúrban is. Macdonald azonban nem értett egyet azzal, hogy az Egyesült Királyság le lenne maradva a világ többi részéhez képest, mondván, hogy az Egyesült Államok és Kína előrébb tart, mivel itt fejlesztették ki a legtöbb technológiát.

A brit Közlekedési Minisztérium nyilatkozata szerint gyorsan dolgoznak a teljesen önvezető járművekre vonatkozó jogszabályok bevezetésén, amely várhatóan 2027 második felében valósulhat meg. Emellett rövid távú próbák és kísérletek lehetőségeit is vizsgálják, hogy megteremtsék a megfelelő feltételeket az önvezető járművek virágzó iparágához. Az Egyesült Államokban a robottaxik jellemzően napi 20 órában, a hét minden napján működnek, és bár a sofőr költségeit nem kell kifizetni, az Uber szerint a tarifák jelenleg megegyeznek a hagyományos taxis utazások árával.

Bár a technológia gyors fejlődése izgalmas, a közvélemény még mindig óvatosan viszonyul az önvezető járművekhez. Egy 2024-es YouGov felmérés szerint a brit válaszadók 37%-a „nagyon veszélyesnek” tartaná, ha sofőr nélküli autóban utazna. Macdonald hangsúlyozta, hogy az új ügyfelek kezdeti félelme rövid életű, és az élmény hamarosan „új normálissá” válik. Én is ezt tapasztaltam a londoni utazásunk során. A Wayve által kifejlesztett autonóm vezetési rendszert használó Ford Mach-e járműben ültem, amely radarokkal és hét kamerával volt felszerelve. A csomagtartóban egy számítógép futtatta az AI-alapú szoftvert, amely valós időben dolgozta fel az érzékelők adatait és irányította az autó reakcióit.

A technológia minden helyzetet zökkenőmentesen kezelt, beleértve a gyalogosokat, a parkoló autókat, a sűrű forgalmat, ideiglenes közlekedési lámpákat és a delivery kerékpárokat is. A biztonsági sofőr, George, egyszer sem nyúlt a kormányhoz, és a nagy piros gomb, amely azonnal leállította volna az automatizált rendszert, nem került elő. A robotautó egyértelműen sokkal türelmesebb városi sofőr volt, mint én, és mivel nem beszél, sokkal csendesebb is.

Az önvezető járművek biztonságosságát még mindig kutatják, de számos tanulmány azt sugallja, hogy az automatizált járművek kevesebb balesetet okoznak, mint az emberi vezetők. Ugyanakkor több incidens is történt, amelyek robottaxikat érintettek, mint például balesetek vagy utasok, akik beszorultak az autóba. 2023 januárjában egy férfi Arizonában dokumentálta, ahogy a robottaxi körbe-körbe járt egy repülőtéri parkolóban, miközben ő a járműben ragadt. A General Motors a Cruise nevű sofőr nélküli taxi szolgáltatását is felfüggesztette San Franciscóban, a biztonsági aggályok miatt.

Macdonald kiemelte, hogy egy baleset is túl sok, és a valóság az, hogy az elektromos járművekkel és humán sofőrökkel való közlekedés során is előfordulhatnak problémák. Az Egyesült Királyságban a biztosítás, a tulajdonjog és a felelősség kérdései is felmerülnek, amikor önvezető járművet érintő balesetekről van szó. Macdonald elmondta, hogy ezeket a kérdéseket még mindig dolgozzák ki. Tom Leggett, a Thatcham Research autóbiztonsági központ járműtechnológiai menedzsere hangsúlyozta, hogy az Egyesült Királyságban a robottaxiknak „biztonságorientáltaknak” kell lenniük, és biztosítaniuk kell, hogy az adatok hozzáférhetőek legyenek azok számára, akiknek szükségük van rájuk, például a biztosítóknak és a baleseteket vizsgáló hatóságoknak.

A brit kormány szerint az önvezető járművek potenciálisan „42 milliárd font értékű iparágat építhetnek ki, és 38 000 munkahelyet teremthetnek 2035-re.” Ugyanakkor sokak számára aggodalomra ad okot, hogy a sofőr nélküli autók milyen hatással lesznek a munkavállalókra. Andy Prendergast, a GMB szakszervezet országos titkára figyelmeztetett, hogy a sofőr nélküli autók és taxik „jelentős társadalmi következményekkel” járhatnak, mint például a munkalehetőségek csökkenése vagy a munkanélküliség. Macdonald úgy véli, hogy az automatizált járművek a közeljövőben átalakítják majd az utazási szokásainkat. Elmondta, hogy fiatal gyerekei vannak, és nem biztos benne, hogy lányai 16 éves korukban megszerzik a jogosítványukat, mivel úgy érzi, hogy a világ nagyon gyorsan változik.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c8jg80j771zo