Gazdaság,  Hírek

M&S online szolgáltatásai júliusig akadozni fognak

A Marks & Spencer, a brit kiskereskedelmi óriás, bejelentette, hogy online szolgáltatásai a közelmúltban bekövetkezett kibertámadás következtében júliusig továbbra is zavarokkal fognak küzdeni. Az ügyfelek már három hete nem tudnak online rendeléseket leadni, ami jelentős hátrányt jelent a cég számára, hiszen a digitális vásárlás egyre inkább a vásárlási szokások középpontjába került. A Marks & Spencer közleménye szerint június folyamán és júliusban is folytatódnak a zavarok, mivel a cég fokozatosan kezdi újra a működését és próbálja növelni azt.

A vállalat becslése szerint a kibertámadás következtében a profitja körülbelül 300 millió fonttal csökkenhet az idei évben. Ez a szám nemcsak a Marks & Spencer, hanem a brit kiskereskedelmi szektor egészére is rávilágít, hogy milyen súlyos következményekkel járhatnak a digitális biztonság megsértései. A cég vezetősége hangsúlyozta, hogy még sok munka vár rájuk a rendszerek, a működés és a szolgáltatások helyreállítása terén a következő hónapokban. Ugyanakkor bizakodóak, és remélik, hogy a folyamat végére egy sokkal erősebb üzletágat tudnak majd felépíteni.

A kibertámadások elleni küzdelem nemcsak a Marks & Spencer-t érinti. Ian Stuart, a HSBC képviselője elmondta, hogy a bankok hatalmas összegeket költenek IT rendszereik megerősítésére. A pénzintézetek számára a digitális biztonság kiemelten fontos, hiszen az ügyféladatok védelme és a pénzügyi tranzakciók biztonságos lebonyolítása alapvető követelmény. A bankok és más nagyobb cégek folyamatosan dolgoznak azon, hogy megakadályozzák a hasonló támadásokat, amelyek nemcsak anyagi veszteséget okozhatnak, hanem a márkák hírnevét is súlyosan károsíthatják.

A kibertámadások növekvő száma miatt a brit kormányzati szervek is fokozott figyelmet fordítanak a helyzetre. Az Információs Biztos Hivatala szerint 2024-ben 202 ransomware támadást regisztráltak helyi önkormányzatok ellen, ami szintén figyelmeztető jel arra, hogy a digitális fenyegetések egyre elterjedtebbé válnak. A kormányzat célja, hogy megerősítse a kibervédelmet és segítse az érintett szervezeteket a helyreállításban.

A GCHQ közelében tervezett kibervédelmi központ második szakaszának leleplezésére is sor került, amely a kiberbiztonság fejlesztését szolgálja. Ez a központ nemcsak a brit kormányzati ügynökségek, hanem a magánszektor számára is biztosítani fogja a szükséges infrastruktúrát és támogatást a kibertámadások elleni védekezéshez. A központ célja, hogy egy átfogó képet adjon a kibertérben zajló fenyegetésekről, és lehetővé tegye a gyors reagálást a különböző támadásokra.

A Marks & Spencer esete jól illusztrálja, hogy a kibertámadások hatása messze túlmutat a közvetlen anyagi veszteségen. Az ügyfelek bizalma, a márka hírneve és a piaci pozíció mind-mind veszélybe kerülhetnek egy ilyen támadás következtében. A cégeknek ezért nemcsak a technológiai megoldásokra, hanem a megfelelő kommunikációra és válságkezelési stratégiákra is figyelniük kell, hogy minimalizálják a támadások hosszú távú következményeit. Ahogy a digitális világ folyamatosan fejlődik, úgy a vállalatoknak is alkalmazkodniuk kell a változó fenyegetésekhez, hogy megőrizzék piaci helyzetüket és ügyfeleik bizalmát.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c93llkg4n51o