Gazdaság,  Hírek

Kiszállítási késések és üres polcok a Co-opnál a kibertámadás után

Az utóbbi időszakban a Co-op boltjaiban üres polcokkal találkozhatunk, mivel a vállalatot sújtó jelentős kibertámadás megzavarta a friss áruk szállítását. A boltok nyitva tartanak és működnek, azonban a hétfői és keddi napokon néhány üzlet csak készpénzes tranzakciókat tudott fogadni. A vállalat képviselője azóta arról tájékoztatott, hogy ezt a problémát sikerült megoldaniuk. Az incidens súlyosságát mutatja, hogy a Co-op pénteken elismerte a BBC-nek, hogy a támadás következtében „jelentős” mennyiségű ügyféladat került eltulajdonításra. A Co-op szóvivője elmondta, hogy a boltjaikba érkező szállítmányokat a hackerek folyamatos és rosszindulatú próbálkozásai befolyásolták, amelyek célja a rendszereikhez való hozzáférés megszerzése volt.

A vállalat hangsúlyozta, hogy folyamatosan dolgoznak a zűrzavar csökkentésén és a szállítások helyreállításán. Elképzelhető, hogy néhány bolt nem tudja biztosítani a megszokott termékek teljes választékát, ezért szeretnének elnézést kérni a helyi üzleteikben tapasztalható esetleges hiányosságok miatt. A kibertámadás mögött álló bűnözők azt állítják, hogy 20 millió ember, köztük a Co-op tagsági programjába regisztrált felhasználók magánadatait lopták el, ám a vállalat ezt a számot nem erősítette meg. Áprilisi jelentésükben a Co-op arról számolt be, hogy a tagsági bázisuk 22%-os növekedést mutatott, így 2024-re elérték a 6,2 millió tagot. A cég tájékoztatása szerint a weboldalukat látogató vásárlóknak azt mondták, hogy úgy vélik, csak a tagok személyes adatai, például nevek, elérhetőségek és születési dátumok kerültek kiszivárogtatásra, de banki adatok, tranzakciós információk vagy jelszavak nem.

Shirine Khoury-Haq, a Co-op Group vezérigazgatója a hétfői napon üzenetet küldött a vásárlóknak, amelyben elnézést kért a biztonsági incidens miatt. „Ez nyilvánvalóan rendkívül aggasztó a kollégáink és tagjaink számára, és nagyon sajnálom, hogy ez bekövetkezett” – nyilatkozta. „Tudatában vagyunk az adatvédelem fontosságának, és komolyan vesszük az Önökkel és a szabályozó hatóságokkal szembeni kötelezettségeinket, különösen mint tagok által birtokolt szervezet.”

A Co-op elleni támadás néhány nappal azután került nyilvánosságra, hogy a Marks and Spencer bejelentette, hogy ransomware támadás áldozatává vált. A cég felfüggesztette az online rendeléseket, és több szolgáltatást leállított, miközben próbálta kezelni a helyzetet. Ezen felül a Harrods is bejelentette, hogy hacker támadások célpontjává vált. Az Egyesült Királyság Nemzeti Kibervédelmi Központja (NCSC) figyelmeztetett arra, hogy a bűnözők, akik az brit kiskereskedők ellen indítanak kibertámadásokat, IT segítségnyújtókként próbálnak belépni a szervezetek rendszereibe.

A Co-op által tapasztalt incidens nemcsak a cég működésére van hatással, hanem a vásárlók bizalmára is. A vásárlók aggodalma és a boltokban tapasztalható hiányosságok egyaránt hozzájárulnak a fogyasztói elégedetlenség növekedéséhez. Az üzletek vezetői folyamatosan kommunikálnak a helyi közösséggel, próbálva megértetni a vásárlókkal a kialakult helyzetet, és arra ösztönözni őket, hogy támogassák a városi központban működő üzleteket. Az események fényében egyre fontosabbá válik a kiskereskedelmi vállalatok számára, hogy megerősítsék informatikai rendszereiket és védelmi mechanizmusaikat, hogy elkerüljék a hasonló incidenseket a jövőben.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cze1eg3z307o