
Az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság megállapodott a Trump által kivetett vámok csökkentéséről autókra és fémekre
Az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság között megkötött új megállapodás keretében az Egyesült Államok beleegyezett abba, hogy csökkenti a brit autókra kivetett importadót, valamint bizonyos acél- és alumíniumtermékeket vámmentesen enged be az országba. Az bejelentés jelentős megkönnyebbülést hoz az Egyesült Királyság kulcsfontosságú iparágainak, amelyek már korábban is érintettek voltak a Donald Trump elnök által bevezetett új vámok miatt, mióta januárban visszatért a Fehér Házba. Ugyanakkor a megállapodás nem változtatja meg alapvetően a kereskedelmi feltételeket, hiszen a brit termékek többségére a 10%-os vám továbbra is érvényben marad.
Noha a két ország vezetői jelentősnek minősítették az új megállapodást, a szakértők szerint a kereskedelmi viszonyok nem változtak meg érdemben az előző Trump-adminisztráció által bevezetett intézkedésekhez képest. A csütörtöki napon nem írtak alá hivatalos megállapodást, és a két kormány bejelentései meglehetősen szűkszavúak voltak. Sir Keir Starmer, a Munkáspárt vezetője a Jaguar Land Rover gyárában tartott sajtótájékoztatón úgy nyilatkozott, hogy a megállapodás „fantasztikus alapot” teremt a brit vállalkozások számára. Kiemelte, hogy ez a történelmi megállapodás védi a brit munkavállalókat és ezer számra biztosítja a munkahelyeket a kulcsfontosságú szektorokban, mint például az autógyártás és az acélipar. Starmer hangsúlyozta, hogy az Egyesült Államok a legfontosabb szövetségese az Egyesült Királyságnak.
A Fehér Háznál Donald Trump „nagyszerű megállapodásnak” minősítette az egyezséget, és visszautasította azokat a kritikákat, amelyek szerint túlságosan felnagyította annak jelentőségét. „Ez egy maximálisan kidolgozott megállapodás, amelyet tovább fogunk bővíteni” – mondta Trump. A két fél megállapodott abban, hogy az Egyesült Államok csökkenti az autókra kivetett importadót, amelyet Trump egy hónappal korábban 25%-ra emelt. Az új adó mértéke 10% lesz, és évente 100 000 autóra vonatkozik. Ez segíthet a luxusautó-gyártóknak, mint például a Jaguar Land Rover és a Rolls Royce, de a jövőbeni növekedést korlátozhatja, mivel ez körülbelül annyi, amennyit az Egyesült Királyság az előző évben exportált.
Jonathan Reynolds, az üzleti ügyekért felelős miniszter a BBC-nek nyilatkozva elmondta, hogy az Egyesült Királyság napokon belül elveszíthette volna a munkahelyeinek tömegeit az autógyártók körében, ha nem születik meg ez a megállapodás. „Ez nagyon komoly helyzet volt” – mondta. Az acélra és alumíniumra vonatkozó vámokat is csökkentették, amelyek korábban 25%-ra emelkedtek. Helyette a megállapodás egy kvótát állapít meg, ahogyan az korábban is létezett.
A két ország megállapodott abban is, hogy engedélyezik egymás számára legfeljebb 13 000 tonna marhahús importját. Az Egyesült Államok szerint ez a változás jelentősen növelni fogja a brit piacra irányuló marhahús-eladásokat, amelyek korábban 20%-os vám alá estek, és 1 000 tonnára korlátozották őket. Összességében az Egyesült Államok a megállapodás révén 5 milliárd dolláros (körülbelül 3,8 milliárd font) „lehetőséget” teremt a kivitelre, beleértve a 700 millió dollár értékű etanol és 250 millió dollár értékű egyéb mezőgazdasági termékeket.
Gareth Stace, a UK Steel igazgatója üdvözölte a megállapodást, mondván, hogy az „jelentős megkönnyebbülést” jelent a acélipar számára. Más üzleti körök azonban bizonytalanságukat fejezték ki. Duncan Edwards, a BritishAmerican Business vezérigazgatója szerint „jobb, mint a tegnap, de határozottan nem jobb, mint öt héttel ezelőtt”. Az ellenzéki pártok részletesebb tájékoztatást és parlamenti ellenőrzést követeltek, míg Kemi Badenoch, a Konzervatív Párt vezetője kritizálta a megállapodást, mondván, hogy az az Egyesült Királyság számára hátrányos. Az Egyesült Királyság kormánya továbbra is szélesebb kereskedelmi megállapodások kialakításán dolgozik az Egyesült Államokkal, miután csökkentette az autókra és acélra vonatkozó vámokat.

