Mindennapok,  Tech

A modern kameratechnika hatása a fiatalokról szóló sorozatokra

A rendőrség ütőszerkezetével három határozott kopogás hallatszik, majd a bejárati ajtó berobban. Hangos kiabálás következik, ahogy a nehézfegyverzetű rendőrök belépnek a házba. Egy nő a földre zuhan, ahogy a kamera balra fordul, és egy kis, gyengén megvilágított lépcsőn indulunk felfelé, miközben elhaladunk egy férfi mellett, aki a falnak támaszkodva, kezét a magasba emelve kiabál, de hiába. Néhány pillanaton belül egy 13 éves fiú letartóztatásra kerül, és máris visszatérünk a reggeli fényben álló ház elé. A család üvölt a kertben, miközben a kamera visszatér a fiúnak, aki most már egy sötét rendőrautó belsejében ül. Mindez három perc alatt zajlik le, egyetlen felvételben. Ez a jelenet a Netflix népszerű sorozatában, az „Adolescence”-ben látható, amely az első hónapjában több mint 120 millió nézőt vonzott világszerte.

Matthew Lewis, a sorozat operatőre egy nemrégiben adott interjúban elmondta, hogy öt évvel ezelőtt nem lett volna lehetséges hasonló jelenetek felvétele. Az „Adolescence” négy, nagyjából egy órás epizódját teljes egészében egyetlen felvételben rögzítették, amit „oner”-nek neveznek, és a kamera folyamatosan követi a szereplőket a pörgős jelenetek során, hol kézben tartva, hol pedig járműre szerelve. Az új, könnyű, önstabilizáló kamerák, amelyek képesek alkalmazkodni a hirtelen fényviszonyokhoz, kis forradalmat indítottak a film- és tévés iparban.

Az „Adolescence” második epizódjának végén például a kamera egy autó belsejéből indul, átkel az úton, majd átrepül a közeli utcákon, mielőtt újra a földszintre érkezik. Csak kis mértékben érzékelhető a váltás a drón és az emberi operátor között – a mozgás szinte észrevétlenül történik. Ezt a DJI Ronin 4D kamerának köszönhetően sikerült véghezvinni, amely egy kis, nagy felbontású kamera, több beépített érzékelővel rendelkezik, amelyek segítik a mozgás észlelését a padlóval és a közeli tárgyakkal kapcsolatban. Ennek köszönhetően a belső mechanizmusok képesek kompenzálni a mozgást, és sima, stabil felvételeket készíteni.

Tim Palmer, a Boston University professzora és tapasztalt filmes azt mondja, hogy az eredmény „fenomenális”. Eleinte kétkedett benne, hogy az „Adolescence” epizódjai valóban egyetlen felvételben készültek, de amikor látta, azonnal tudta, hogy így van. Palmer hozzátette, hogy a kameratechnológia az utóbbi években jelentősen fejlődött. 2014-ben egy Critical című kórházi drámán dolgozott, amely hosszú felvételeket igényelt forgalmas kórházi folyosókon. „Csak kis joystick videójáték kontrollerek voltak, hogy a kamera mozgását irányítani tudjuk, de ez nem volt elég precíz” – emlékezett vissza.

A kórházi környezetek energikus megörökítése régóta célja a tévés produkcióknak. A 90-es évek BBC-sorozata, a Cardiac Arrest egyik epizódja egy hektikus triázs egységben kezdődik, ahol az első tíz percben alig egy vágás található, de a kamera mozgása meglehetősen robotikus. Ez messze áll az „Adolescence” dinamizmusától. Palmer megjegyzi, hogy a stabilizáló eszközök, az úgynevezett gimbalak már évek óta elérhetőek, de az irányításuk és a távoli felvételhez szükséges módszerek csak mostanában váltak kifinomulttá.

A hosszú, folyamatos felvételek nem új koncepciók a filmművészetben, hiszen évtizedekre visszamenőleg találhatóak példák. Ilyen volt a 2015-ös Victoria című film, amelyet a készítők szerint egyetlen felvételben készítettek el. Az operatőr, Sturla Brandth Grøvlen egyértelműen kijelentette a BBC-nek, hogy „nincsenek vágások vagy szerkesztések”. A Ronin 4D a DJI „első dedikált mozi kamerája”, amely széleskörű stabilizáló technológiával rendelkezik, és képes a felvétel vezeték nélküli továbbítására a színhelyi monitorokra.

A könnyű kamerák megjelenése jelentős hatással lehet a film- és tévés ipar minőségére. Ahogy Booker T. Mattison, a Georgiai Egyetem filmes tanára kifejtette, a kamerán keresztül megjelenített nézőpont lehetővé teszi, hogy dinamikusabb, jobb történeteket meséljünk el. Azonban a „oner” televíziós sorozatok iránti vonzalom kockázatot jelenthet, ha a jó történetmesélés rovására megy – figyelmeztet Carey Duffy, a Cooke Optics termékélmények igazgatója. Mindezek figyelembevételével fontos, hogy a technológia fejlődése mellett a tartalom minősége is kiemelt figyelmet kapjon.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c62g6vdl3vqo