Gazdaság,  Hírek

A milliárdos érdeklődése a Royal Mail megvásárlása iránt

Április végén egy cseh milliárdos, Daniel Kretinsky átveszi a Royal Mail irányítását, amely már több mint 500 éve létezik. Kretinsky, aki futballklub társtulajdonosa és egy brit szupermarket jelentős befektetője, sokak számára meglepő választásnak tűnik, hiszen a Royal Mail az utóbbi években jelentős problémákkal küzdött. Az üzletember 49 éves, és a Sunday Times Rich List szerint 6 milliárd fontot ér. Kretinsky stílusát a titokzatosság és a precizitás jellemzi, amiért „cseh Szfinxnek” is nevezik. Az üzletember nemcsak a brit posta iránti érdeklődése miatt került a figyelem középpontjába, hanem azért is, mert a Royal Mail egy olyan intézmény, amely sokak számára a brit kultúra részét képezi.

A Royal Mail-t VIII. Henrik alapította és azóta is királyi szimbólumokkal van ellátva. Az emberek gyakran barátságos kapcsolatban állnak a postásukkal, aki mindennap elhozza nekik a leveleket és csomagokat. Azonban az utóbbi évek során a Royal Mail népszerűsége és piaci részesedése drámaian csökkent. A levélküldemények száma 2004-ben 20 milliárd körül tetőzött, de tavaly már csak hét milliárd levél érkezett. Az üzletág pénzügyi helyzete is aggasztó, hiszen a Royal Mail 348 millió font veszteséget könyvelhetett el az utolsó évben, míg a versenytársai, mint a DPD és az Amazon, folyamatosan növelik piaci részesedésüket.

Kretinsky tervei között szerepel, hogy a Royal Mail-t egy olyan logisztikai vállalat részévé alakítsa, amely képes versenyezni a legnagyobb európai szolgáltatókkal is. A tervei között szerepel, hogy a Royal Mail-t közel 20 000 csomagátvevő automatával lássa el, ami jelentősen növelheti a szolgáltatás hatékonyságát. Az új automaták lehetővé teszik, hogy az ügyfelek ne várjanak otthon a csomagok átvételére, hanem bármikor elérhessék azokat. Kretinsky elmondta, hogy célja a levélküldemények piacának növelése mellett a csomagok üzletágának fejlesztése is. A Royal Mail eddig mintegy 1 500 automatával rendelkezik, míg az Amazon már 5 000 helyszínen működtet ilyen szolgáltatást.

A cseh milliárdos megvásárolta a Royal Mail szülőcégét, az International Distribution Services-t, amelynek részesedése 27,5%. Az üzlet sikeres lebonyolításához azonban számos szabályozási és jogi akadályt kellett leküzdenie, mivel a Royal Mail a brit nemzeti infrastruktúra része. A brit kormány beleegyezett a tranzakcióba, miután Kretinsky „jogi kötelezettségeket” vállalt, például a kormány értesítése a vállalat tulajdonjogának jelentős változásairól.

Az üzleti elemzők figyelmeztetnek arra, hogy a Royal Mail hosszú távú problémákkal küzd, melyek megoldása nem lesz könnyű. A vállalatnak számos jogi kötelezettsége van, amelyek megnehezítik a versenytársaival való hatékony versenyzést. A cégnek a „univerzális szolgáltatási kötelezettség” (USO) alapján minden címre hetente hat napon kell leveleket és öt napon csomagokat kézbesítenie. Ezen kötelezettségek miatt a Royal Mail nem választhatja meg, hogy mivel foglalkozik, míg a magánszolgáltatók gyakran a legnyereségesebb üzleteket célozzák meg.

A cseh milliárdos átvétele azonban nemcsak a Royal Mail megújulásának lehetőségét hordozza magában, hanem a szakszervezetek számára is reményt ad arra, hogy a cég új befektetéseket vonz, és a jövőben a GLS-hez hasonlóan profitot termelhet. Az idén májusban Kretinsky a Royal Mail-t új irányba terelheti, és reményei szerint a cég képes lesz talpra állni, javítani piaci pozícióját, és új munkahelyeket teremteni.

Bár Kretinsky tervei még nem teljesen világosak, az biztos, hogy a Royal Mail jövője jelentős kihívások elé néz. A cégnek nemcsak a piaci részesedését kell növelnie, hanem a szolgáltatás színvonalát is javítania kell ahhoz, hogy versenyképes maradjon a globális piacon. Daniel Kretinsky ambiciózus tervei és a Royal Mail iránti elkötelezettsége remélhetőleg új fejezetet nyit a brit posta történetében, amely a modern technológiai megoldások és a hagyományos szolgáltatások ötvözésével próbálja elérni céljait.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cn4mm3kx0v2o