Hírek,  Mindennapok

Kinek higgyünk az időjárás-előrejelzésben?

Februárban Észak-Queensland, Ausztráliában hat hónapnyi eső zúdult le, ami sok helyi lakost álmatlan éjszakákra kényszerített. Az emberek bizonytalanok voltak afelől, hogy reggel milyen mértékű árvíz és károk várnak rájuk. Különösen Andrew Brown, a kiberbiztonsági oktató, aki mellette amatőr időjárás-előrejelzőként is tevékenykedik, élte meg nehezen ezt az időszakot. Brown az a személy, aki a Wally’s Weather népszerű Facebook-oldal mögött áll, amelynek 107,000 követője és havonta 24 millió megtekintése van. Az oldal a trópusi Queensland időjárására fókuszál, és az rekordmennyiségű árvíz idején, amikor 400 embert kényszerítettek otthonaik elhagyására, folyamatosan frissítette a híreket. Még az éjszaka közepén is felkelt, hogy tájékoztassa közönségét, mert úgy érezte, felelőssége van az információk közvetítésében. Amikor észlelte a radaron, hogy öt órán át tartó eső várható, korán elhagyta a munkahelyét, és nemcsak a Facebook-követőit, hanem a főnökét, kollégáit, feleségét és felnőtt gyermekeit is figyelmeztette.

Brown Townsville-ben él, ahol az esős, forró, párás időszak januártól márciusig tart. „Az emberek tudni szeretnék, mi történik, mert még ha áram nélkül maradnak is, valószínűleg internetkapcsolatuk van” – mondja Brown. „Az ilyen időjárási események gyakran éjszaka történnek, amikor nem látni, mi zajlik, így az ember úgy érzi, hogy ő a szeme és füle a közönségnek.” Az ő aktív és elkötelezett Facebook-közönsége jól mutatja, hogy egyre többen fordulnak a közösségi médiához hírekért és időjárási frissítésekért. A Pew Research Center adatai szerint az Egyesült Államokban a felnőttek 20%-a így szerzi be ezeket az információkat. Az emberek ugyanolyan figyelmet fordítanak a Facebook-influenszerekre, mint a hagyományos újságírókra, sőt, a Reuters Institute és az Oxfordi Egyetem kutatása szerint a TikTok, Instagram és YouTube platformokon még nagyobb figyelmet szentelnek nekik.

Daniel Angus professzor, a Queenslandi Műszaki Egyetem Digitális Média Kutatóközpontjának igazgatója úgy véli, hogy a helyi időjárási influenszerek népszerűsége nemcsak a mainstream médiával és kormányzati forrásokkal szembeni bizalmatlanságból fakad, hanem a hírek hiányosságainak és a helyi kapcsolatoknak a pótlásából is. „Az időjárási influenszerek népszerűsége különösen vidéki és regionális területeken nőtt, mert valós idejű, helyi frissítéseket adnak, amelyeket a mainstream média gyakran figyelmen kívül hagy” – mondja Angus professzor. „Közvetlenül kapcsolatba lépnek a közönséggel, személyre szabott elemzéseket nyújtanak, és reagálnak a közösségi aggályokra olyan módon, ahogyan a hagyományos hírszolgáltatók általában nem teszik.”

Ugyanakkor Angus professzor figyelmeztet arra is, hogy az időjárási influenszerek hajlamosak ijesztgetni, ami miatt kritikákat kaptak. Például a Townsville-i Higgins Storm Chasing 2018-ban a Facebook-követőinek történelmi esőzést és áradást jósolt, amely végül nem következett be. „Az időjárási influenszerek gyakran hajlamosak túlzó állításokat tenni, mivel nem tartoznak ugyanazokhoz a standardokhoz, mint a mainstream média” – magyarázza Angus professzor. „Az emberek gyorsan elveszíthetik a bizalmukat, ha a hivatalos források kijelentései nem valósulnak meg, míg az influenszereknek nem kell elszámolniuk a téves előrejelzéseikért.”

Alan Sealls, a Dél-Alabamai Egyetem meteorológiai oktatója, valamint az Amerikai Meteorológiai Társaság (AMS) leendő elnöke szintén megosztja ezt a nézetet. Szerinte a képzett meteorológusok, akik online platformot használnak, értéket adnak, míg a szakképzés nélküli influenszerek hiteltelenné tehetik a szakmát. Brown, a Wally’s Weather mögött álló önképzett meteorológus, aki informatikai mesterdiplomával rendelkezik, már három éve bevezetett előfizetéseket az előrejelzéseihez, mivel a költségeit szeretné fedezni.

Miközben Brown szeretné a Wally’s Weather-ra koncentrálni, és több időt tölteni unokáival, elmondja, hogy nem akarja őt az oldal arca lenni. „Nem igyekszem felfedni, ki vagyok, mert szeretek úgy sétálni az utcákon, hogy ne zaklassanak” – mondja. „Néha még hallom, ahogy az emberek beszélnek az oldalról, és fogalmuk sincs, hogy ott állok mellettük.” Az időjárási influenszerek világa tehát egyre népszerűbbé válik, de a szakmai hitelesség és a felelősség kérdése továbbra is komoly diskurzusokat generál a közszolgáltatás és a közösségi média határvonalán.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cql6vgwyv4xo